Czy do stworzenia gry mobilnej potrzebne są dziesiątki pracowników, masa doświadczenia i worek pieniędzy? Absolutnie nie, i dobitnie pokazuje to… dwójka licealistów z Warszawy, która stworzyła prostą zręcznościówkę Tappy Squares.
Tytuł ten – dostępny tylko na smartfony z Windows Phone – to dzieło dwóch uczniów XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie: Sebastiana Miecielicy i Karola Musolffa. Gra być może w ogóle by nie powstała gdyby nie fakt, iż chłopcy brali udział w specjalnym projekcie informatycznym, w ramach którego zainteresowali się właśnie tworzeniem gier w środowisku Microsoftu.
W Tappy Squares zadaniem gracza jest klikanie w podświetlony kwadracik znajdujący się na planszy złożonej z 25 pól. Po każdym właściwie wskazanym kwadracie pojawia się kolejny, a naszym celem jest zdobycie jak największej ilości punktów, jak najszybciej klikając we wskazane przez grę pola. Gra testuje nie tylko naszą zręczność (wszak to od naszej szybkości zależy głównie nasz finalny rezultat), ale i spostrzegawczość – co i rusz zmienia się bowiem kolorystyka kolorowych kafelków, a błyskawiczne odnalezienie właściwego pola nie zawsze okazuje się proste. W trakcie rozgrywki szalenie liczy się już również precyzja – każde kolejne naciśnięcie właściwego kafelka powoduje uruchomienie „combo”, co przekłada się na zwiększenie mnożnika otrzymywanych punktów.
W grze znajdziemy dwa tryby rozgrywki. Pierwszy z nich – klasyczny – daje nam dostęp do trzech etapów o zróżnicowanym stopniu trudności. W każdym z nich posiadamy inną ilość czasu dostępnego na rozgrywkę, zmniejsza się także procentowy współczynnik możliwości pojawienia się na planszy specjalnego bonusu, pomnażającego zdobytą przez nas ilość punktów. Drugi tryb to survival, w którym oprócz zbierania kolejnych kwadracików ważne jest także kolekcjonowanie pól powiększających ilość czasu, która pozostała do końca danej partii.
Rozgrywka jest szalenie prosta pod względem zasad, ale przy tym także całkiem wciągająca – rozegranie kilku szybkich partii pod rząd do standard, choć na dłuższą metę gra jest zdecydowanie bardziej monotonna. Mimo to koncept rozgrywki pozwala na intensywną i wymagającą zabawę podczas krótkich przerw czy podróży. Gra pod względem graficznym prezentuje się podobnie do innych produkcji tego typu, wspominając chociażby słynne już 2048 – dzięki temu gra uruchomi się praktycznie na każdym smartfonie z Windows Phone na pokładzie.
Polska myśl programistyczna systematycznie podbija świat – nie chodzi tu wcale tylko i wyłącznie o olbrzymie produkcje z budżetami na poziomie kilkuset tysięcy czy kilku milionów złotych, ale również o proste produkcje tworzone w domowym zaciszu, często będące realizacją pasji. Nie inaczej było również i w tym wypadku – Tappy Squares stworzone przez dwójkę licealistów to prosta, choć porządnie wykonana pod względem technicznym gra, idealnie nadająca się na krótkie, kilkuminutowe sesje. Trzeba przyznać, że obaj panowie mają za sobą udany start w dziedzinie tworzenia gier mobilnych. Miejmy nadzieję, że jeszcze nieraz o nich usłyszymy!
Przy okazji nie omieszkaliśmy zadać kilku pytań autorom tej aplikacji – Sebastianowi Miecielicy i Karolowi Musolffowi
appManiaK.pl: Na początek proszę Was o krótkie przedstawienie…
S.M., K.M.: Jesteśmy uczniami XIV LO im. Stanisława Staszica, szkoła pozwala rozwijać naszą pasję jaką jest programowanie. Karol lubi technologię tworzone przez Microsoft, interesuje się także webdevem. Sebastian jak na razie bardziej ukierunkowany w stronę front-end, ale cały czas szkoli się głównie jeśli chodzi o PHP, a w aplikacjach mobilnych C# i technologie Microsoftu. Obaj jesteśmy geekami technologicznymi 🙂
appManiaK.pl: Skąd pomysł na grę i czym się inspirowaliście przy tworzeniu Tappy Squares?
S.M., K.M.: Inspiracją do naszej gry możemy uznać kultową „2048” – chodzi oczywiście o samą planszę z kwadratami – sam rodzaj gry jest zupełnie inny. Tappy Squares jest grą przy której można się odprężyć, nie wymaga logicznego myślenia, lecz dobrego refleksu. Dodatkowo sam pomysł tworzenia jakiejkolwiek gry został zainspirowany przez naszą nauczycielkę informatyki – TappySquares to nasz projekt zaliczeniowy.
appManiaK.pl: Ile trwało stworzenie tej gry i jakim zainteresowaniem cieszy się ta produkcja?
S.M., K.M.: Czas tworzenia gry był dość długi, jak na tak prostą grę – pierwszą wersję tworzyliśmy około tygodnia – uczyliśmy się wielu nowych zagadnień dotyczących tworzenia aplikacji na Windows Phone. Systematycznie wydawaliśmy także aktualizacje. Gra ma 2 000 pobrań w Windows Store. Wiele stron podzieliło się informacją na temat naszej gry, m.in. oficjalny polski fanpage Microsoft Lumia, a za granicą największy włoski blog o WP windowsblogitalia.com i kilka innych (więcej linków i informacji znajduje się na stronie gry tappysquares.com).
appManiaK.pl: Czy już planujecie jakiś kolejny projekt, a jeżeli tak, to czy możecie zdradzić, czego będzie dotyczyć?
S.M., K.M.: Na dniach planujemy wydać Tappy Squares w wersji na Androida (o czym nie omieszkamy poinformować na naszych łamach! – przyp. red.). W wakacje planujemy stworzyć bardziej zaawansowany projekt gry logicznej z rozgrywką pomiędzy użytkownikami.
Grę Tappy Squares możecie pobrać na urządzenia mobilne z systemem Windows Phone z tego miejsca.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
No i to jest świetna wiadomość! Ludzie z pasją dla których stworzenie takiej gry to tydzień czasu, to mi się podoba! Szkoda że tylko na WP ale czekam na wersję androidową
Podobna gra jest dostępna na Sailfish OS.