W dniu dzisiejszym WhatsApp ogłosił poważną zmianę w funkcjonowaniu aplikacji. Cała decyzja ma przełożyć się na większe zadowolenie użytkowników oraz zupełnie nowy model biznesowy, z którego skorzysta sam komunikator.
WhatsApp jest dostępny w AppStore oraz Sklepie Play za darmo do pobrania – tak z resztą było od zawsze. Jest jednak jedno „ale”. Przez pierwsze 12 miesięcy będziemy mogli korzystać z niego za darmo, po czym po roku program upomni się o opłatę za subskrypcję wynoszącą równowartość 99 centów. Taki zabieg miał przełożyć się na przywiązanie użytkownika oraz jednorazową opłatę, która w przypadku ponad 900 milionów aktywnych użytkowników przekładała się na całkiem niezła sumę. Okazuje się jednak, że twórcy komunikatora postanowili odwrócić rolę i zmienić myślenie, które towarzyszyło im od początku powstania WhatsAppa. Chociaż opłata wynosząca 99 centów nie jest uciążliwa, to mimo wszystko zapobiega wzrostowi przez to, iż dalej nie wszyscy użytkownicy posiadają aktywną kartę kredytową.
Od dnia dzisiejszego, WhatsApp nie będzie pobierał już wymaganej opłaty abonamentowej. Aplikacja będzie dostępna całkowicie za darmo dla wszystkich użytkowników. Twórcy informują jednocześnie, że komunikator przeniesie się do innego modelu biznesowego mimo wszystko stale nawiązując kontakt ze swoimi klientami. Od teraz komunikator ma zostać wykorzystany do współpracy z gigantami oraz największymi markami na całym świecie. Przykłady? WhatsApp poinformuje nas o odwołanym locie lub ostrzeże wtedy, kiedy nasz bank wyda stosowny komunikat. Twórcy WhatsAppa nie chcą już stosować prostych trików takich jak tradycyjne reklamy bannerowe, aby złapać w nie swoich użytkowników jednocześnie każąc im płacić za usunięcie „śmieci” w programie.
W przyszłym miesiącu WhatsApp rozpocznie testy zupełnie nowych narzędzi usprawniających komunikację między wybranymi markami a użytkownikami. Sam pomysł wydaje się świetny ponieważ coraz częściej odchodzimy od tradycyjnych wiadomości SMS na rzecz korespondencji prowadzonej za pomocą internetu. Oprócz wygody, podobna usługa byłaby genialnym ruchem promocyjnym dla samego komunikatora, który od początku (i to skutecznie) konkuruje z Facebookowym Messengerem. Obie marki rywalizują o użytkowników i wygląda na to, że twórcy WhatsAppa skutecznie pogłębią ból głowy Marka Zuckerberga, który jakiś czas temu chciał przejąć zespół odpowiedzialny za „zielony komunikator”.
Na dzień dzisiejszy aplikacja posiada ponad 900 milionów aktywnych użytkowników. Decyzja o zniesieniu opłat na pewno przysporzy jej kolejnych i nie zdziwię się, jeżeli za jakiś czas usłyszymy o przekroczeniu magicznego miliarda unikalnych osób. Nowy pomysł na zarabianie za pomocą WhatsAppa pokazuje dużą dozę kreatywności twórców, którzy pracują nad tym, aby nie zrazić nas do programu a wręcz przekonać do jego instalacji. Messengerze, miej się na baczności – WhatsApp depcze Ci po piętach.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.