W środę, pod naciskiem amerykańskiej organizacji FTC, Tim Cook ogłosił, że wypłaci około 32,5 mln dolarów tym użytkownikom, którzy nieumyślnie dokonali płatności wewnątrz aplikacji pobranych z App Store’a. Zawiniły „zbyt luźne” mechanizmy, które Apple obiecał naprawić do końca marca. Z płatności in-app mogą swobodnie korzystać również użytkownicy Androida i – jak sprawdziła firma Consumer Reports – w przypadku systemu Google’a procedury są jeszcze bardziej „luźne” niż w przypadku Apple’a. Czy wobec tego i koncern z Mountain View będzie zmuszony do naprawienia swojego systemu płatności?
Wszystko zaczęło się od skarg rodziców napływających do FTC, w których skarżyli się oni, że ich rachunki bankowe powiązane z Apple ID są obciążane rozmaitymi kwotami wskutek nieumyślnych transakcji in-app. Jedna kobieta wspomniała nawet o 2500 dol., które jej dziecko „nabiło” korzystając z jej iPada.
Amerykańska FTC, obserwując mnożące się skargi na Apple’a, zobowiązała załogę Cooka do wypłacenia wszystkim użytkownikom należnych sum za nieumyślne wykonanie transakcji wewnątrz aplikacji. Problemem okazał się 15-minutowy okres po zalogowaniu się w App Store, podczas którego można dokonywać zakupów (zarówno w App Store, jak i wewnątrz aplikacji) bez konieczności ponownego podawania danych Apple ID. Apple zgodził się na wypłacenie pieniędzy, zaznaczając, że rodzice mogą założyć specjalne blokady rodzicielskie w swoich iUrządzeniach i obiecał zmienić sposób płacenia za aplikacje do końca marca br.
Tymczasem w przypadku Androida sprawa jest jeszcze ciekawsza. Choć jako tako nie słychać aby ktokolwiek się skarżył na płatności in-app, okazuje się, że w przypadku tego systemu rodzice mogą mieć jeszcze większy problem. Na Androidzie bowiem okres, podczas którego po zalogowaniu się w Google Play nie trzeba podawać swojego loginu i hasła, wynosi aż pół godziny. Redaktorom Consumer Reports w tym czasie udało się dokonać 7 transakcji wewnątrz aplikacji, po dolarze za każdą.
SlashGear, mając na uwadze zapewnienia Apple’a co do poprawy zabezpieczeń oraz testy Consumer Reports, wystosował do Google’a zapytanie, czy inżynierowie z Mountain planują coś poprawić w systemie płatności za aplikacje dla Androida. Odpowiedź brzmiała następująco: „pracujemy obecnie nad nowymi funkcjami, które dostarczą naszym klientom jeszcze więcej informacji i kontroli nad ich płatnościami w Google Play”.
Oczywiście nie wiadomo kiedy Google wprowadzi poprawki do swojego systemu płatności, jednak jedno jest pewne – tego typu zmiany są bardzo potrzebne mając na uwadze nie tylko rodziców, ale również przypadki kradzieży sprzętu.
źródło: SlashGear
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.